Budowa pętli tramwajowej na Górce Narodowej jest już zakończona, a koszt oczyszczenia skażonego terenu wyniósł 48 mln zł. Zawarte w ziemi substancje przekroczyły normy, wymagając jak najszybszej remediacji. Trasa do Górki Narodowej już powoli dobiega końca. Natomiast wkrótce ma również ruszyć pierwszy tramwaj.
Wielkość zanieczyszczonego terenu obejmowała pow. 7 tys. m2 i obj. 60 tys. m3. Obszar zawierał węglowodory ropopochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (naftalen, antracen, chryzen) oraz metale ciężkie (cyna, cynk, kadm, arsen, chrom, miedź, molibden, nikiel).
Pierwotne plany, które dotyczyły wywozu zanieczyszczonego gruntu, były bardzo kosztowne, przekraczając 100 mln zł. Z tego względu postawiono na tańszy sposób – neutralizację zanieczyszczeń na miejscu zdarzenia. Dzięki temu cena ostatecznej remediacji wyniosła 48 mln zł. Proces oczyszczania wykorzystał enzymy produkowane przez bakterie.
Jak będzie wyglądać trasa nowego tramwaju?
Na 28 sierpnia planowane są próby tramwaju, a wkrótce nastąpi też nasadzanie roślin. Nowa trasa będzie miała długość około 5 km, od pętli Krowodrza Górka do pętli autobusowo-tramwajowej z parkingiem P+R. Trasa pobiegnie przez ulice Bratysławską, Twardego i Wybickiego, a następnie skręci na Kuźnicę Kołłątajowską i Banacha, aż w rezultacie dotrze do pętli z nowym dworcem.
Inwestycja jest kluczowa dla północnej części Krakowa. Uważana jest za najważniejszą infrastrukturalną inwestycję w tym obszarze.
Ten wpis został utworzony i przesłany przez jednego z użytkowników Spotted.pl, przy użyciu naszego prostego i szybkiego kreatora #spotów. Stwórz swój wpis!